
LA SERA DEL COMBATTIMENTO
Reenactmen of the first execution of the Combattimento di Tancredi e Clorinda, preceded by Madrigali "senza gesto”
Music by C. Monteverdi, S.Rossi, D.Castello, B.Marini
La Fonte Musica
Madrigali
Francesca Cassinari & Alena Dantcheva, soprani
Elena Carzaniga, alto
Gianluca Ferrarini & Massimo Altieri, tenori
Alessandro Ravasio, basso
Combattimento di Tancredi e Clorinda
Testo: Mauro Borgioni
Clorinda: Alena Dantcheva
Tancredi: Massimo Altieri
Anna Maddalena Ghielmi & Gabriele Pro, violini
Gianni De Rosa, viola da brazzo
Rodney Prada, viola da gamba e lirone
Federica Bianchi, cembalo
Michele Pasotti tiorba and conduction
New production Monteverdi Festival
The program:
Salomone Rossi (1570-1630)
da Sinfonie et gagliarde, Libro I (1607): Sinfonia grave à 5
Claudio Monteverdi (1567 - 1643)
da Il Quarto Libro de Madrigali (1603): Sfogava con le stelle, SV 78
da Il Quinto Libro de Madrigali (1605): Cruda Amarilli, che col nome ancora, SV 94
Dario Castello (1602 – 1631)
Da Sonate concertate in stil moderno, libro secondo (1629): Sonata Decima quinta à 4 per Stomenti d'arco
Claudio Monteverdi (1567 - 1643)
da Il Quarto Libro de Madrigali (1603)
Anima mia perdona, SV 80, PARTE 1
Che se tu se’ il cor mio, SV 80, PARTE 2
da L’Orfeo, SV 318 (1607): Sinfonia
da Il Sesto Libro de Madrigali (1614): Ohimè il bel viso, SV 112
da Madrigali guerrieri, et amorosi con alcuni opuscoli in genere rappresentativo, che saranno per brevi episodii frà i canti senza gesto, Libro Ottavo (1638): Sinfonia
da Il Sesto Libro de Madrigali (1614): Zefiro Torna, SV 108
Biagio Marini (1594 – 1663)
da Per ogni sorte di strumento musicale, Op.22 (1655): Passacalio, n. 25
Claudio Monteverdi (1567 - 1643)
da Madrigali guerrieri, et amorosi con alcuni opuscoli in genere rappresentativo, che saranno per brevi episodii frà i canti senza gesto, Libro Ottavo (1638): Hor ch'el ciel e la terra e'l vento tace, SV 147
***
Claudio Monteverdi (1567 - 1643)
Combattimento di Tancredi e Clorinda, SV 153 (1624)
Testo: Torquato Tasso
da Madrigali guerrieri, et amorosi con alcuni opuscoli in genere rappresentativo, che saranno per brevi episodii frà i canti senza gesto, Libro Ottavo (1638)
Dedica: Alla Sacra Cesarea Maestà dell'Imperator Ferdinando III
A Carnival night in 1926, at Girolamo Mocenigo's house in Venice, has been performed a "canto di genere non più visto né udito". This is the preface that Monteverdi writes to the VIII book, with a surprising awareness of the uniqueness of his Combattimento. Monteverdi gives some indications on how to execute his work: he says that, before the Combattimento, to highlight its theatricality and news, it will be necessary to execute some not representative Madrigali, without gestures, polyphony that will cede to the drama in music, to the compassion.
Indeed, in a part of the Room, presumably far from the place of Madrigali, the action, the representation, the gesture and the Text that tells a story will come in; two actors that sing a few verses will get on the scene that, until that moment, is almost blind. After some indication about the entrance of Clorinda and Tancredi, clear information are given on the musician and on the theatre’s man, as well as on how the text has to be pronounced: clearly, determined and well pronounced.
This is how Monteverdi wants this text to be played and executed and we will abide to this information for our representation because this description is also the memory of a remarkable execution of the Combattimento.
Following this trace left from Monteverdi with a reproposition of the Sera del Combattimento preceded by "Madrigali senza gesto" is the attempt to renovate the astonishment and the emotion that this extraordinary composition raised a night of four-hundred years ago.